پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
5964
-
الف
+

حیایی: از تکراری شدن فرار می‌کنم

امین حیایی درخصوص بازی در سریال «خوب، بد، زشت» و حضورش در جشنواره فیلم فجر با آی‌فیلم به گفت‌وگو پرداخت.

امین حیایی، بی‌شک یکی از محبوب‌ترین بازیگران تلویزیون و سینما است که بیننده همیشه منتظر ایفای یک کاراکتر جدید از سوی اوست و شاید می‌توان گفت جزء کمتر کسانی‌است که می‌تواند نقش‌های مختلف از دزد و قاچاقچی گرفته تا دکتر و پلیس را بازی کند و بیننده را با این نقش‌ها همراه کند.

زمانی که وارد سینما شد یکی از پرکارترین بازیگران بود ولی این دلیلی نَشد که امین حیایی برای مردم تکراری شود و آن را دوست نداشته باشند.

وقتی این بازیگر با دو نقش کاملا متفاوت به سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر آمد، اینطور به نظر رسید که قرار است از این به بعد شاهد چهره‌ تازه‌ای از امین حیایی باشیم.

ناگفته نماند امین حیایی بازیگر خوش اخلاق و کم‌حرفی است که به گفته خودش ترجیح می‌دهد هنرش را در کار نشان دهد تا در حرف، ولی شبکه آی‌فیلم به بهانه پخش سریال «خوب، بد، زشت» به سراغ این هنرمند رفته و با وی به گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه با هم می‌خوانیم:

آقای حیایی شخصیت "بهادر" تو سریال «خوب، بد، زشت»، کاراکتری هست که شما زیاد آن را بازی کردید. چه چیزی از نقش بهادر باعث شد که شما آن را بپذیرید؟

ببینید شخصیت بهادر یک شخصیت پایین شهری است و وقتی نقش یک پسر پایین شهری به من پیشنهاد داده می‌شود، تقریبا شبیه به هم هستند. اما بهادر یک ویژگی داشت و آن هم عشق و مهربانیش بود و محبتش به خانواده. به همین خاطر نقش بهادر برایم جذاب بود و این که این سریال برای ایام نوروز پخش شد هم یکی از دلایلی بود که این نقش را پذیرفتم.

ولی با این حال شما نقش‌ها و کاراکترهای تکراری زیاد بازی کردید که گاهی آن نقش‌ها فقط در حد چند ویژگی خیلی ریز متفاوت بودند.

واقعیتش این است که در سینمای ما وقتی یک نفر در یک نقشی به اصطلاح جا می‌افتد، همه توقع دارند باقی نقش‌هایش هم مثل همان باشد. من همیشه از این موضوع فرار کردم و به سمت فیلم‌ها و سریال‌های مختلف از جمله اکشن و کمدی و درام و .... رفتم که تماشاگر فقط من را به خاطر یک نقش نخواهد، بلکه من را در ژانرهای مختلف ببیند به خصوص امسال که نقش‌های مختلفی بازی کردم.

این دو تا داستان به خصوص فیلم سینمایی «درخونگاه» که به جشنواره نرسید به سلیقه کاری خودم خیلی نزدیک تر است و دوست داشتم که این سه فیلم سینمایی اخیری که بازی کردم یعنی «درخونگاه»، «دارکوب» و «شعله‌ور» متفاوت باشد و کاری باشد که خودم هم دوست داشته باشم.

 ولی این را هم بگویم که من به شدت احترام می‌گذارم به مردم عزیزم و این را مطمئن باشند که فیلم کمدی هم حتما بازی خواهم کرد و من همیشه دوست دارم که مردم من را انتخاب کنند و من را دوست داشته باشند.

شما امسال در جشنواره فیلم فجر با دو نقش خیلی متفاوت شرکت کردید. کمی از فیلم‌های «شعله‌ور» و «دارکوب» برای ما بگویید.

نحوه‌ی پیوستن من به این پرژه‌ها این بود که  فیلمنامه‌ها را خواندم و خود من هم شناختی نسبت به این کارگردان‌ها داشتم. در خصوص کار با آقای "نعمت الله" قرار بود که «سر بی پولی» با هم کار کنیم که آن فرصت را از دست داده بودم که با "بهرام رادان" کار کردند.

"بهروز شعیبی" هم که فیلمنامه «دارکوب » را فرستادند و بیشتر موقعیت‌های داستان و فیلم من را جذب خودش کرد و نقش من شاید نقشی باشد که بازی کرده باشند ولی خود من تا به حال نقش یک مدیر را بازی نکرده بودم و احساس می‌کردم نقش متفاوتی باشد و آن را بازی کردم.

در خصوص این نقش‌ها باید بگویم که کارگردانان ایران خیلی سلیقه‌های متفاوتی دارند و امسال دو تا تجربه متفاوت با نقش‌های متفاوت داشتم که این تفاوت بیشتر در «شعله‌ور» دیده می شود که فکر می کنم کاراکترم در «شعلهور» جز اولین‌ها بود و کسی تا به حال آن کاراکتر را بازی نکرده است و همه چیز آن اورجینال و ناب بود. در این کار کل گروه 4 ماه سختی در زابل و زاهدان کشیده بودیم . «شعله ور» کار خوبی است که دغدغه آن از نگاه "حمید نعمت الله" نشان داده می‌شود.

و اینکه باید بگویم اول از همه کارنامه خودم را خواستم با دو کار متفاوت زرین کنم و با کارگردان‌های بنام و دوست داشتنی و حرفه‌ای کار کنم و هم اینکه بخواهم نظر منتقدین را به خودم جلب کنم و خوشبختانه این اتفاق افتاد.

امین حیایی در گذشته هم نقش‌های متفاوتی را بازی کرده بود ولی به نسبت نقش‌هایی مثل «شعلهور» آنچنان که باید به چشم مخاطب و اهالی سینما نیامد.

هر بازیگری دوست دارد در کارنامه‌اش ارزش هنری داشته باشد. ولی مردم همه چیز را مشخص می‌کنند. مردم با نگاه کردن به فیلم‌ها و توجه به یک سری از فیلم‌ها مسیر سینما را مشخص می‌کنند، مثلا یک زمانی ژانر عاشقانه را می‌پسندد، یک زمانی ژانر کمدی و زمانی دیگر ژانر اکشن و جنگ و در هر مرحله‌ای از سینما یک سری از بازیگران استار شدن و من تمام تلاشم این است که در هر ژانری بازی کنم. حتی با دست مزد کمتر قبول کردم یک سری کارها را بازی کنم چون احساس کردم ارزش هنری اش خیلی بالاست و این برای من ارزشمند است.

به عنوان سوال آخر، شما این روزها سر پروژه خاصی هستید؟

بله. من دو سریال نمایش خانگی «ایران برزیلته» که به صورت مسابقه هست و «ساخت ایران 2» را دارم بازی می‌کنم که امیدوارم مورد توجه مردم قرار بگیرد.

 

*مصاحبه‌کننده: هانیه خاوری برای وب‎سایت آی‌فیلم (فروردین ۱۳۹7)

نظر شما
ارسال نظر
ملیکا بهروزی_اهواز

سلام خدمت آی فیلم عزیز... من هم یکی از طرفداران بازی آقای حیایی هستم...واقعا از عهده هر نقشی با صلابت تمام برمی آیند...برایشان آرزوی سلامتی و بهترینها را دارم...

کاربر مهمان

امین حیایی تو هر نقشی عالی بازی میکنه